UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ve Švédsku pomalu abyste pracně hledali kapelu, se kterou neměl co dělat Thomas Lindberg. Těžko říct, zda-li předchozí tvorba NIGHTRAGE vzbuzovala pozornost hlavně díky jeho přítomnosti za mikrofonem, nicméně nedostatek času mu nedolil nadále setrvat v sestavě této kapely. Jeho místo zaujal holohlavý křikloun Jimmie Strimmel, jehož schopnosti jsme mohli posoudit už loni v lednu, kdy NIGHTRAGE předskakovali anglickým BOLT THROWER na jejich evropské šňůře, která neminula ani Prahu.
Přiznám, že když jsem si „A New Disease Is Born“ pustil poprvé, tak jsem nevěřil svým uším. Neuvěřitelným způsobem vybrakovaná tvorba moderních metalových kapel vycházejících ze švédského melodického death metalu zasluhovala okamžitý transfer směr odpadkový koš, ovšem to bych se dopustil dosti tragického recenzentského omylu. Ono to totiž s tímto albem není nakonec tak jednoznačné, jak se jevilo napoprvé. Je nesporným faktem, že NIGHTRAGE skutečně berou, kde se dá. Šuplíčky s nápisy SOILWORK, KILLSWITCH ENGAGE anebo klidně i ten starší s visačkou AT THE GATES jsou v neustálé permanenci, což poznáte ihned s mohutným, až téměř stadiónovým refrénem první skladby „Spiral“. Heavy kytary se vtírají s jednou příjemnou melodií za druhou, jeden zpěvný a zatraceně chytlavý refrén střídá druhý a vy ač se zpočátku bráníte, jste velice rychle lapeni v této důmyslné pastičce.
Tím hlavním, co mě na nahrávce tolik baví, jsou právě vskutku podařené melodické nápady, které chrlí šikovný kytarista řeckého původu Marios Illiopoulos. Ano, jsou nadmíru chytlavé, ovšem hranici bohapusté podbízivosti nepřekračují ani jednou, byť mají mnohokráte solidně našlápnuto. NIGHTRAGE se taktéž mohou spolehnout na velmi dobrého zpěváka. Jimmie podává hlavně v refrénech velmi dobrý výkon a věřme, že si tuto formu ponechá i pro živá vystoupení. O ty se koneckonců budou NIGHTRAGE hodně opírat, neboť materiál z nové desky si o to vysloveně říká.
Uvidíme, jestli se bude jednat o hodnotu s trvalejší kvalitou, anebo se dostaví efekt v podobě rychlého oposlouchání. Těžko nyní soudit, faktem však zůstává, že „A New Disease Is Born“ zatnulo drápky v mém přehrávači dost pevně a jen tak rychle se mu nebude chtít ven. Čert vem fakt, že je to plagiát až na půdu, čert vem fakt, že takovýchto kapel jsou dneska spousty a čert vem i fakt, že je to deska tvořená s nepopíratelným důrazem na efekt… Nic z toho nemá cenu řešit, když se výsledný produkt poslouchá více než dobře.
Hudební krádež desetiletí v přímém přenosu. NIGHTRAGE berou všude, kde se dá i nedá, ovšem problém je v tom, že jim to žeru i s navijákem!
7,5 / 10
Jimmie Strimell
- vokály
Marios Iliopoulos
- kytara
Henric Carlsson
- basa
Alex Svenningson
- bicí
1. Spiral
2. Reconcile
3. Death-Like Silence
4. A Condemned Club
5. Scars Of The Past
6. De-fame
7. Scathing
8. Surge Of Pity
9. Encircle
10. Drone
11. Spiritual Impulse
12. A New Disease Is Born
A New Disease Is Born (2007)
Descent Into Chaos (2005)
Sweet Vengeance (2003)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Lifeforce Records
Stopáž: 46:09
Produkce: Jacob Hansen
Marios Iliopoulos má na tyhle obsáhlé citace celkem právo. Šikovný řecký struník totiž kdysi dávno stál za projektem EXHUMATION, který zejména v období eposu „Traumaticon“ tvořil zajímavý protipól gothenburským relikviím typu IN FLAMES nebo DARK TRANQUILLITY. Ani ve svém novém působišti NIGHTRAGE se od své filosofie příliš neodklonil, jeho současné myšlenky sice už nejsou tolik košaté, jako byly na zmíněném „Traumaticon“, nicméně i tak bohatě stačí na slušný žánrový nadprůměr. Inu, řeckému kovotepci se dá věřit, není to žádný plagiátor, ale spíše zarputilý průkopník starých „fredmanských“ časů…
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.